We zijn aangekomen - Reisverslag uit Bertnes, Noorwegen van Noorwegenvissers2017 - WaarBenJij.nu We zijn aangekomen - Reisverslag uit Bertnes, Noorwegen van Noorwegenvissers2017 - WaarBenJij.nu

We zijn aangekomen

Door: Danny

02 Juni 2017 | Noorwegen, Bertnes

We zijn aangekomen, de groep is compleet en we hebben een boskakker
De nacht uitgekomen waren we op zoek naar ontbijt. Uren rondgereden en niets gevonden. Ten einde raad een supermarkt binnen waar we zoete lekkernij kochten en een kop koffie konden krijgen. Geen te beste start hier in het hoge noorden.

Zonder ontbijt de weg op en dan ….. sneeuw. Een ware sneeuwstorm. Raar op een plek waar het 24/24 licht is en waar het dus zomer is. Het was 4 graden en heel koud met sneeuw en hagel.

De zoektocht naar ontbijt had ook effecten op sanitair vlak. Door het uitblijven van een geschikt etablissement voor het ontbijt (en dus ook toilet) werd de grote boodschap drang bij vele Noorwegengangers heviger. Dat zorgde ervoor dat de boskakker opnieuw gespot werd.

De druk bouwde zich langzaam op tot het niet verder kon. Harry W zat achter het stuur toen de druk te groot werd. Auto staande pede aan de kant, rol WC-papier de wagen gegrabbeld, met een spurt het bos in, broek naar beneden en midden in het bos klaar om te kakken. Nog even tegen de medereizigers roepen dat ze moesten stoppen met lachen (omdat het anders niet ging lukken) en dat ze zeker geen foto’s moesten nemen.
Dus wel.

We reden door de bergen en hebben veel sneeuw gezien. Temperaturen tot tegen het vriespunt en veelvuldig sneeuw en hagel voeg hierbij een koude oostenwind en je weet dat het geen aangenaam weertje was. Gelukkig dat het bij aankomst een stuk aangenamer werd. Ideaal om de spullen uit te laden en de huisjes in te richten.

De huisjes zijn gloednieuw. Pas twee weken geleden opgeleverd en we zijn de tweede gasten om de huizen te betrekken. We konden de auto’s vlak bij twee gloednieuwe huizen parkeren. We begonnen alles uit te laden terwijl Marc de vliegeniers ging halen. Na het uitladen begonnen onze chefs met et klaarmaken van de maaltijd. Spaghetti a la Daems met hete saus naar believen. Een delicatesse van de bovenste plank.
De vliegeniers arriveerden kort nadat de huisjes ingeladen waren. Kort daarna zaten we samen aan tafel. Onze Senior reisleider van de gelegenheid gebruik om het reglement van de Man Met Muts trofee uit te leggen. Unaniem werd het wedstrijd reglement aanvaard. Vanaf morgen starten we met de wedstrijd.

Mario en Hugo kwamen beide in aanmerking voor de titel “Sukkel van de dag”. Mario omdat hij ervan overtuigd was dat er een vogel een haak had ingeslikt en hij vast aan een hengel boven de boten circuleerde terwijl het een vlieger is om juist vogels weg te houden.

Hugo omdat hij erin slaagde om in de taksfree zone buiten te geraken aan de verkeerde kant. Hij nam de groep op sleeptouw waardoor ze langs de verkeerde kant buitenkwamen waardoor ze weer moesten inchecken. Dan dank je dat je alles hebt gehad maar toen Hugo het vliegtuig wilde betreden wist het personeel te melden dat Hugo Cant al op het vliegtuig zat. Hoezo zei Hugo, Ik sta toch hier. Mede door deze laatste gebeurtenis is Hugo officieel onze eerste sukkel van de dag.

De kamerindeling was al lang gemaakt en iedereen probeert zich aan te passen aan zijn kamergenoot. Iedereen heeft een vaste kamergenoot. Tot op heden is iedereen gelukkig met zijn kammermaatje. Hugo is zo blij met zijn maatje Tom dat hij een cadeautje heeft laten maken. Volgens Hugo is Tom een moederskindje en om te voorkomen dat hij ongelukkig wordt had hij een mooi kussentje gemaakt met een foto van Tom zijn moeder. Nu kan Tom huilend in slaap vallen met het kussentje in zijn armen. Zo attent van Hugo.

Zoals gezegd gaan vandaag op onze eerste visdag alle remmen los. Ze geven goed weer, we hebben toffe boten en we hebben er zin in. Kabeljauwen en heilbotten van Saltstraumen let op, we komen eraan. Alle ingrediënten zijn er om er een eerste fantastische dag van te maken. We gaan het meemaken.

• 02 Juni 2017 - 09:11

Anja:

Schitterend! Dit leest als een spannend boek, Danny als je stopt met werken, weet ik een nieuwe carrière voor je!
    Fijn dat jullie goed aangekomen zijn, het is toch altijd maar spannend zo'n reis met veel gevaarlijke kilometers. Hoop dat het niet te koud zal zijn, gelukkig heb je ook die dikke jas nog bij Lief!
    Wij hebben vandaag weer een hele warme dag, dat bevalt beter dan die temperaturen bij jullie.
    Wij gaan het Pinksterweekend en de vrouwen verzamelen zich op de camping! En natuurlijk hebben we het dan over 'onze mannen'! Succes vandaag bij de eerste wedstrijd!

• 02 Juni 2017 - 09:20

Marjolijn:

Fijn dat we weer op de hoogte zijn, jullie lekker spaghetti hebben gegeten, waarschijnlijk ook lekker hebben geslapen en vanochtend wel een ontbijt hebben gehad. Voor vandaag veel visplezier maar hebben jullie gisteren ook groene sneeuw gezien?

• 02 Juni 2017 - 09:20

Eddy Mares (Havfiske Nederland):

Veel succes en plezier daar mannen!

• 02 Juni 2017 - 09:51

Marian:

Blij dat jullie allemaal weer heelhuids aangekomen zijn. Als ik de foto's zie was het weer een hele onderneming. Het ontbijt van Tom ziet er beter uit als dat van gister een stevige ondergrond en de spaghetti viel ook goed in de smaak.Jullie worden goed verzorgd zie ik wel.Weer smakelijk gelachen bij het lezen van het verhaal. Heel lief van Hugo om een aandenken te regelen voor Tom. Jammer dat t koud is daar maar dat veranderd hopelijk nog wel .De huisjes zien er prachtug uit en de locatie ook , nu alleen de boten uitproberen en veel vissen vangen.Succes mannen!

• 02 Juni 2017 - 10:29

Bi Van D:

Wat een verhalen al en jullie (vis)avonturen moeten nog beginnen. Ik kijk al uit naar de verhalen over de vangsten. En wie de sukkel van de dag zal zijn, haha.

• 02 Juni 2017 - 10:29

Bi Van D:

• 02 Juni 2017 - 12:29

Patje:

Na het helpen inladen van de aanhangwagens ben ook ik blij dat jullie er toch heelhuids geraakt zijn.....
    zo te horen zelfs zonder boetes e.a. spaghetti toestanden.
    Ik ben echt benieuwd naar de eerste foto's van grote vissen ! Ik gun het jullie echt allemaal, maar hoop toch dat mijn Walmpje de man met muts trofee mee naar huis brengt.
    Pssst........Walmpje, kijk je ff in het vooronder naar rottende lom ??

• 02 Juni 2017 - 13:35

Bi Van Harry. :

Fijn dat jullie heelhuids aangekomen zijn. Had nu je pyjama maar meegenomen H.W. het licht kon niet ut zeker in de bossen.