Grote Verwachtingen - Reisverslag uit Bertnes, Noorwegen van Noorwegenvissers2017 - WaarBenJij.nu Grote Verwachtingen - Reisverslag uit Bertnes, Noorwegen van Noorwegenvissers2017 - WaarBenJij.nu

Grote Verwachtingen

02 Juni 2017 | Noorwegen, Bertnes

Toen we ’s ochtends op stonden keken we tegen een strak blauwe hemel en bijna geen wind. Snel repten we ons naar de boten . Eerst nog even langs de receptie om extra benzine te gaan halen om zeker te zijn dat we ver genoeg konden varen. Nederlandse collega vissers die in het huisje naast ons zaten hadden immers verteld waar we moesten zijn en dat was toch wel een uur varen.

Samen stoven we het fjord uit. Achter elkaar de koude Noorse wateren op. Iedereen had zich aangekleed naar gelang de temperatuur. De meesten met een overlevingspak, anderen met een visbroek annex sweater en één in T-Shirt. Marc (Hij is een bikkel) vond het warm genoeg en vertrok in zomer uitrusting. Het was dan ook aangenaam weer toen we vertrokken. Later toen de wind aanwakkerde deed Marc ook een sweater aan om later (toen de wind echt hard doortrok) te eindigen met een overlevingspak. Hij eindigde zoals iedereen begon. Wat een watje.

Toen we wegvoeren stelde Danny van de Kleine Admiraal na enkele mijlen varen vast dat de benzinetank bijna leeg was. Iedereen verwittigd en dus terug rechtsomkeer naar de eigenaar om verhaal te gaan halen. Deze moest immers helemaal vol zijn. Toen De Kleine Admiraal bijna bij onze vertrek plaats waren merkte Harry N op dat boven de benzinemeter één en ander geschreven stond. Bleek dat de benzine meter verkeerd aangesloten was. E (Empty – Leeg) bleek vol te zijn en dat er boven geschreven stond dat leeg vol is en vol leeg.

Toen de Kleine Admiraal terug bij de andere boten aankwam stond Harry W al te zwaaien met een mooie koolvis van zomaar even 6 kg. Het is duidelijk dat Harry W meer in zijn mars heeft dan enkel boskakken. Hij geeft de richting aan en de rest van zijn vismakkers volgen.

Ondanks het feit dat Harry W snel vis ving bleef het verder een taaie visserij. Tot overmaat van ramp wakkerde de wind aan. De kabbelende zee veranderde in een kolkende massa water. Varen bleek geen sinecure meer en water vloog langs alle kanten over de boot.

In moeilijke omstandigheden bleef iedereen vissen. De Man Met Muts Trofee staat immers op het spel. Op het einde van de rit waren er naar Nederlandse normen mooie vissen gevangen. Danny ving een kabeljauw van 13 kg en kroonde zich hiermee als Visser van de dag. Harry W was een goede tweede met een kabeljauw van 6,5 kg en Tiemen en Florian deelden de derde plaats. De Kleine Admiraal gaf zijn visite kaartje af en ging als eerste met de hoofdvogel aan de haal.

Er zijn winnaars maar er is ook een sukkel van de dag. Mario zag een boot aankomen en vroeg aan Danny hoe het was geweest. Pas toen de persoon in kwestie antwoordde bleek dat het Danny helemaal niet was. Geen probleem op zich maar enkele uren later herhaalde het scenario zich opnieuw. Mario voer naar een boot waarvan hij dacht dat het De Kleine Admiraal was en vroeg opnieuw hoe het was geweest. Pas toen de man in kwestie antwoordde zag hij weer dat het niet Danny, Hugo en Harry N waren. Het was weer dezelfde persoon als bij de eerste persoonsverwisseling. Genoeg om sukkel van de dag te worden.

Over het avondmaal kunnen we kort zijn. Goddelijk. Het avond eten is een reden om mee te gaan vissen zelfs voor mensen die nog nooit gevist hebben. Asperges of verse boontjes met knapperig gebakken aardappeltjes en een biefstuk met een perfecte cuisson gegaard in de oven. Onze Masterschefs hebben ze zich weer overtroffen.

Een speciale vermelding vandaag voor Florian en Dennis voor hun kamer. Na één dag vinden ze amper hun eigen onderbroeken terug en kan de deur niet meer dicht. Er ligt meer op de grond dan in de koffers. Verzachtende omstandigheden is het feit dat we geen kasten hebben (die moeten nog geleverd worden).

De prijs voor meest ideale schoonmaker gaat naar Hugo. Gewapend met blik en veger gaat hij dagelijks het huis rond (De kamer van Dennis en Florian zijn hierbij verboden gebied).

Het was weer een inspannende en leuke dag. Samen vertrokken naar de grote vissen maar deze waren moeilijk te vinden. Toch hebben we een fantastische dag gehad. Gevist, veel water binnen gekregen, ontzettend lekker gegeten maar vooral gelachen en plezier gemaakt. Morgen gaan we mee met een begeleide toer. De eigenaars organiseren regelmatig begeleide vistrips als het weer het toelaat. Morgen is het dan zover en we gaan mee op zoek naar de grote vissen.

Groetjes van een gelukkige bende die buikpijn heeft van het lachen.

• 02 Juni 2017 - 23:41

Marian:

De lach van de dag is weer tevoorschijn gekomen hoor na het lezen van je berichten, het verhaal van leven uit een koffer of was het de grond komt wel bekend voor. Het had ook niets uitgemaakt als die kasten er waren geweest. Kleding ligt er toch niet in. Ja hoogstens 1 dag hoor, maar fijn dat ze het allebei hebben dan he. Kan de deur gewoon dicht.
    Die Mario he, dat is wel een beetje dom hoor. Maar de boten zullen allemaal op elkaar lijken. Fijn dat jullie lekker hebben kunnen vissen in ieder geval droog weer, misschien een beetje fris maar beter dan regen. Danny gefeliciteerd met je 1e plaats op de 1e Visdag.Geniet morgen van jullie vistrip op zoek naar de grote vissen. Ik ben zeer benieuwd wie de visser van de dag zal zijn.

• 02 Juni 2017 - 23:45

Anita:

Wat een mooi verhaal weer! Goed om te lezen dat jullie het naar je zin hebben. Hier ook gelachen om de leuke anekdotes.

• 03 Juni 2017 - 00:39

Bi Van D:

Wat een genot om de eerste visverhalen te lezen.

• 03 Juni 2017 - 00:56

Krista:

Klinkt als een mooie start van een geweldig avontuur!

• 03 Juni 2017 - 07:59

Bi Van H:

Weer een mooi verhaal, zo genieten we mee. Vandaag willen we wel joekels zien hoor

• 03 Juni 2017 - 08:27

Ellen:

prachtig om te lezen!

• 07 Juni 2017 - 16:15

Anja:

Gelukkig is het formaat van de steak op tijd aangepast! Genieten dus van dat heerlijk stukje vlees.
    Ga zo door, verwen de mannen maar!