Mario Bis - Reisverslag uit Bertnes, Noorwegen van Noorwegenvissers2017 - WaarBenJij.nu Mario Bis - Reisverslag uit Bertnes, Noorwegen van Noorwegenvissers2017 - WaarBenJij.nu

Mario Bis

05 Juni 2017 | Noorwegen, Bertnes

Het vissen was voor ¾ de een succes. Alle boten konden hun viskist vullen behalve de Kleine Admiraal. Elke keer wanneer ze op een nieuwe plek aankwamen waar vis gevangen werd stopten de vangsten. Een dag in mineur dus voor de Kleine Admiraal.

Voor de tweede maal in successie werd Mario Vissenbergh visser van de dag met een kabeljauw van 6,3 kg voor Florian met 6,1 kg kabeljauw en Walter en Tiemen ex aequo derde. Walter met een lom en Tiemen met een kabeljauw van beiden 4,5 kg. Mario doet hiermee een serieuze gooi naar de Man Met Muts Trofee. Benieuwd wie hem nog kan stoppen. Nog twee dagen te vissen en dan zal duidelijk zijn wie de winnaar zal zijn en die er van door gaat met de eeuwige roem.

We vertrokken vanochtend onder een stralend blauwe hemel het leek wel zomer hier. Spijtig genoeg draaide het weer gedurende de dag met zelfs regen op het einde van de dag. Gelukkig zaten we dan al droog in het huisje.

Speciale vermelding vandaag voor Hugo die een alternatieve manier van vissen aan het ontwikkelen is. De traditionele manier van vissen bevalt hem niet dus probeert hij het op een andere manier. Lok de vis naar de oppervlakte en sla dan met een stuk lood op het hoofd van de vis. De vis bewusteloos en dan scheppen maar. Vandaag probeerde hij dit met een heilbot die aan de oppervlakte achter zijn shad aan ging. Met een vakkundige tik op zijn hoofd werd de heilbot bewusteloos geslagen. Tevergeefs echter hij ging niet van het loodje. De techniek moet nog verfijnd worden maar is veelbelovend. Hugo is van plan om zodra de techniek op punt staat hier visseminaries over te gaan geven.

Voor de titel Sukkel van de dag komen verschillende mensen in aanmerking. Het begon al bij het vertrek toen Danny de Kleine Admiraal probeerde te starten. Met geen stokken in gang te krijgen. Opnieuw proberen, benzine pompen en opnieuw starten weer niets. Tot iemand riep: “Zit je dodemansknop goed?” De dodemansknop zat helemaal niet op zijn plaats. Voor niet-bootvarenden: “De dodemansknop is een onderbreking bij de motor die bedoeld is om de motor stil te leggen als iemand over boord valt. De knop heeft als nare eigenschap dat als hij niet goed aangesloten is de motor niet start.” En zo geschiedde.
Op de Fish Pirates werden de eerste drie gullen niet met een net geschept maar met de hand binnen getild. Met als resultaat dat alle drie de gullen terug in het water donderden. Je zou denken dat Jozef, Marc en Harry W zouden iets leren maar niets is minder waar. Daarom krijgen zij vandaag de titel Sukkels van de dag.

Op het menu stond vandaag Stoofvlees met Frietjes en een lekker ijsje als nagerecht. In totaal was er 3,5 kg stoofvlees klaargemaakt door onze chefs en werd er 4,5 kg friet gebakken. Van het stoofvlees restte enkel nog een klein schaaltje. De rest verdween in de buiken van de hongerige vissers. Het was weer zoals we het gewend zijn “grandioos”.

Na 5 dagen vissen worden een aantal van de vissers moe. Dit om verschillende redenen. Sommige liggen op de kamer bij een grote snurker dit zorgt voor een gebrek aan nachtrust. Anderen vangen gewoonweg veel vis en krijgen er geen genoeg van. Zo ook vanavond want er zijn er weer die jacht maken op een grote koolvis (of is het pollak). Nog anderen veranderen van kapsel en beginnen op elkaar te lijken. Ruige mannen met lang haar.

Elke dag opnieuw worden we met de schoonheid van het landschap geconfronteerd. Bergen bedekt met sneeuw immense fjorden kortom een pracht van een natuur. Vandaag konden we een zeearend van kortbij gadeslaan. Midden in een fjord op een paal zat hij zijn gebied te aanschouwen. Dat gaf ons de gelegenheid te genieten van deze prachtige vogel.

Nog een paar dagen kunnen we proberen om eenieders persoonlijk record scherper te stellen.

• 05 Juni 2017 - 22:51

Bi Van D:

Ik ben blij dat Danny weer mee kan gaan vissen en niet meer ziek is. Jammer dat de vangsten bij de kleine Admiraal wat tegenvallen. Hopelijk de laatste 2 dagen meer succes. Ben benieuwd naar de bijbehorende foto's. Ik zou zeggen : blijven genieten tot het einde !!!

• 05 Juni 2017 - 23:01

Marian:

Fijn dat Danny weer volop mee kan doen met de wedstrijd, mooi om alles weer te lezen. Onvoorstelbaar dat sommige er niet genoeg van kunnen krijgen van dat vissen, je zou toch verwachten dat je het een keer beu raakt of moe gestreden bent. Maar niets van dit alles. Fijn dat jullie allemaal zo genieten. Ik wens jullen nog mooie dagen toe.

• 05 Juni 2017 - 23:02

• 05 Juni 2017 - 23:04

• 05 Juni 2017 - 23:16

Bi Van D:

Haha Marian, alles in drievoud !!! Nu ook de foto's erbij ! Geweldig

• 05 Juni 2017 - 23:44

Rita:

Brusselmans kan nog wa leren van de sappige verhalen da hier geschreven worden lekker

• 06 Juni 2017 - 07:18

Ronald:

Het is al weer 2014 dat wij in de Lofoten waren. Ik als viseter en zoonlief als visser. De grootste zomer kabeljauw 2014 van Noorwegen werd er aan de haak geslagen.
    Top om daar te mogen zijn

• 06 Juni 2017 - 15:26

Anja:

Zo eindelijk de verslagen weer op de pc kunnen lezen, op de gsm valt dit toch niet mee, zeker geen foto's bekijken!
    Wat een prachtige foto's, van grote en kleine vissen, trotse visser en prachtige fjorden.
    Het is weer een geweldig avontuur, deze reis!